16 jednoduchých rad, jak na bolest zad (vědecky ověřeno)

16 jednoduchých rad, jak na bolest zad (vědecky ověřeno)

Bolí vás záda a plánujete návštěvu lékaře?

Lékař často nedokáže bolesti zad dokonale vyléčit. Léčba probíhá povrchně a za pomocí léků nebo injekcí.

V horších případech dochází k operačním zákrokům.

Existují ale i jiné možnosti, jak se bolestí zad zbavit.

Uvádíme 16 jednoduchých a zaručených způsobů, jak na bolest zad.

1. Uvolnění vnitřních endorfinů

Endorfiny jsou hormony, které si tělo vyrábí přirozeně.

Lidé obvykle neví, že endorfiny jsou silnější než léky na bolest.

Ve chvíli uvolnění těchto hormonů jsou blokovány signály bolesti směrující do mozku. Endorfiny zmírňují úzkost, stres a depresi.

Nejlepší způsob uvolnění endorfinů je při sportovních aktivitách. Pomáhají sporty s opakovanými rytmickými pohyby (cyklistika, plavání…).

2. Dostatečně kvalitní spánek

Spojení nespavost a bolesti zad – častá kombinace.

Bolest je nejčastější příčinou nespavosti. Přibližně dvě třetiny lidí s chronickou bolestí zad trpí poruchou spánku.

Nedostatečný spánek zhoršuje bolest. Je potřeba se zaměřit na léčbu spánku, jinak se dostanete do začarovaného kruhu.

3. Studené a teplé zábaly

Dobrou možností je aplikování studených a teplých zábalů. Zábaly pomáhají snížit bolesti dolní části zad a podněcují hojivý proces.

  • Výhody studeného zábalu:
    Snižuje zánět a působí jako lokální anestetikum. Zpomaluje nervové impulsy udržující svaly v křeči, čímž způsobují bolest.
  • Výhody teplého zábalu:
    Stimuluje tok krve přinášející živiny do postižené dolní oblasti zad. Teplé zábaly zabraňují zasílání zpráv o bolesti do mozku.

Teplo můžeme aplikovat v několika formách.

Můžete se naložit do horké vany, dát si horkou sprchu, používat láhve s horkou vodou nebo využít teplého zábalu.

4. Procvičování hamstringů dvakrát denně

Hamstring je označení tří svalů na zadní straně stehna.

Tyto svaly jsou často přehlíženou příčinou bolesti zad. V případě, že svaly neprotahujete, je spodní část zad pod velkým tlakem.

Tlak vyústí v bolesti. Protahování svalů musí být prováděno pečlivě a dvakrát denně.

5. Zapojení mozku

Odborníci zjistili, že bolest není absolutní. Je mnohem komplikovanější než jen pocit.

Způsob interpretování bolesti mozkem hraje důležitou roli ve vnímání bolesti.

Dobrou zprávou je, že můžete rozvinout schopnosti mozku ignorovat signály bolesti.

6. Pořízení balanční židle a vhodná pozice při spánku

Důležité je pořídit si vhodnou židli s výkyvným sedákem na pružině. Páteř je udržována ve správné poloze a zabraňuje vzniku bolestí zad.

Nezdržujte se v jedné pozici dlouhou dobu. Nezapomínejte na vhodné protažení.

V posteli je zapotřebí udržovat přirozené zakřivení páteře. Pomoci si můžeme matrací s paměťovou pěnou.

7. Hlídání rotace zad při zvedání těžkých břemen

V případě, že zvedáte těžké věci, správně se postavte. Při zvedání miřte tělem jen jedním směrem.

Při práci vkleče nezapomínejte na přestávky a protažení celého těla.

8. Chiropraktická péče

Kvalifikovaný chiropraktik dokáže pomoci i s chronickými bolestmi zad. Studie v časopise „Annals of Internal Medicine“ ukázala lepší efekt na bolesti zad nežli léky.

9. Masáž

O masážích víme řadu pozitivních věcí.

Pacienti s chronickou bolestí zad dostávali po dobu 10 týdnů pravidelně masáže.

Podle studie „Annals of Internal Medicine study“ cítili méně bolesti než pacienti bez masáží.

Je vaše bolest svalová? V tomto případě může být masáž velmi užitečná.

10. Jóga

Cvičení jógy po dobu 12 týdnů ukázalo zmírnění bolestí dolní části zad.

Jóga zlepšuje pružnost a zpevňuje svaly středu těla.

U lidí trpících bolestí beder chodících na jógu se stav zlepšoval oproti lidem chodících na fyzické terapie nebo beroucích léky.

11. Akupunktura

Pacienti s menšími bolestmi spodní části zad využili možnosti akupunktury a projevila se úleva. Chcete si to vyzkoušet?

Získejte doporučení lékaře nebo najděte certifikovaného lékaře sami.

Akupunktura nefunguje okamžitě a vyžaduje čas.

12. Udržení správného držení těla

Bolest zad vypukla po náročném cvičení v posilovně, její zárodek se budoval dlouho před tím.

Lidé mají špatné držení těla při každodenních činnostech. To zatěžuje záda.

Přidávají se drobnosti jako je čištění zubů, kdy se nakláníte nad umyvadlem. Při špatném zakřivení zad se zvyšuje tlak na nervy a přichází bolest.

13. Stop kouření

Kouření nezhoršuje jen stav plic, ale projevuje se i na bolestech zad.

Studie z časopisu „American Journal of Medicine“ ukázala zvýšenou pravděpodobnost bolesti zad u kuřáků oproti nekuřákům.

Nikotin omezuje malé cévy a tím dodání krve do měkké tkáně. Ukončení kouření může výrazně pomoci zádům.

14. Konverzační terapie

Bolest zad se často projevuje ve spojení s úzkostí a depresí.

Emocionální stav dokáže zbarvit celkové vnímání bolesti. Konverzační terapie může být vhodným doplněním rehabilitace.

15. Kostival

Kostival je trvalka pomáhající ke zmírnění zánětů a k zotavení natažených svalů a vazů.

Kostivalová mast výrazně tlumí bolesti zad.

Mast nepoužívejte déle než 10 dní, může poškodit játra.

16. Vodní terapie

Terapie se provádí v bazénu. Je vhodná pro osoby se sedavým zaměstnáním.

Metoda je vhodná pro těhotné ženy.

Závěr:

Bolí vás záda? Můžete zkusit jednu z uvedených 16 možností.

Obecně pomáhá vhodný pohyb i cvičení. Do léčby lze zařadit i odborníky formou masáží nebo terapií.

Řadu možností můžete vyzkoušet hned.

Zpět na BLOG
Mohlo by vás zajímat