7 tipů, jak přírodně ochránit Vaše klouby a vazy

7 tipů, jak přírodně ochránit Vaše klouby a vazy

Trápí Vás bolest kloubů a vazů?

Pokud občas cítíte bolest v koleni, nebo jiný problém s pohybovým ústrojím, je tento článek určen přímo Vám.

Naše klouby, šlachy a vazy si zaslouží tu nejlepší péči. Přeci jenom plní záslužnou činnost. Po celé dny, měsíce i roky tlumí a reaguji na vnější vlivy našeho aktivního života.

A že jim dáváme zabrat.

Dlouhé výšlapy či vyjížďky na kole, zvedání těžkých věcí, běhání do schodů, aktivní sport, různá uklouznutí, pády a nárazy.

Klouby a vazy fungují jako tlumiče v případě nečekaných událostí (a pádů), jindy jako pomocné páky ke zvednutí a zdolání překáže či těžkých břemen.

Stejně, jako se po čase opotřebí součástky ve Vašem autě, tak se opotřebovávají i klouby. Pokud ale víme jak o klouby a vazy pečovat, můžeme prodloužit jejich trvanlivost o dlouhou dobu.

V dnešním článku si uvedeme 7 zaručených tipů, jak ochránit vaše klouby a celé pohybové ústrojí a tím předejít nepříjemným zraněním a bolestem.

Připraveni? Jdeme na to.

1) Vývar z kostí

Jeden z nejlepších zdrojů přírodního kolagenu.

Tato bílkovina je základní stavební hmotou všech pojivových tkání a tvoří až 30 % všech proteinů v těle.

Když naše tělo stárne, klouby se začínají opotřebovávat a stávají se méně pružnými.

Proč se tak děje? Když stárneme, naše chrupavky se zmenšují (degradují) a snižuje se jejich pevnost.

Při vaření kostí se zvířecí kolagen uvolňuje do vývaru a stává se tak lehce vstřebatelným pro lidské tělo a obnovení chrupavky.

Jedna z nejcennějších částí vývaru z kostí je želatina. Ta plní funkci měkké výstelky mezi kostmi a zlepšuje tak jejich „klouzavost“ bez zbytečného tření.

Želatina poskytuje stavební blok pro vytvoření a udržení silných kostí, pomáhá odstranit negativní vlivy stárnutí kloubů a podporuje zdravou hustotu kostí.

Tato studie provedena na pensylvánské státní univerzitě prokazuje pozitivní efekt kolagenu na klouby. Po dobu 24 týdnů zde byl kolagen podáván atletům, kteří po skončení studie zaznamenali lepší pohyblivost, regeneraci, výkon, a především menší bolestivost kloubů.

2) Kurkuma

Toto žluté koření, často se vyskytující v asijské kuchyni, je obvykle přísadou více známějšího kari.

Kurkuma obsahuje účinnou složku kurkumin spojenou s protizánětlivými a antioxidačními vlastnosti.

Kurkumin je účinná látka pro úlevu od bolesti kloubů. V jedné kontrolované studii bylo 107 pacientům s osteoartritidou kolene podáváno denně buď 800 mg ibuprofenu nebo 2 gramy extraktu z kurkumy. Obě skupiny zaznamenaly snížení bolestivosti kloubů při chůzi do schodů.

3) Strečink a ohebnost

Jakýkoli druh strečinku (dynamický i statický) udržuje správný rozsah pohybu okolo kloubů a tím prodlužuje jejich trvanlivost.

Pokud jsou klouby a vazy okolo nich ztuhlé, zvyšuje se při aktivních činnostech jejich napětí a stávají se více náchylné k otokům.

Ty pak můžou svaly chránící klouby oslabit.

Snažte se před a po každým cvičením či pohybovou aktivitou zahřát a po skončení provést důkladný strečink ke zlepšení pohyblivosti.

Pokud udržíte Vaše klouby a vazy ohebné a pružné, zmírníte tím ztuhlost a následnou bolest.

Dokonce i mírná forma strečinku v podobě ohýbání a lehkého protahování (počítá se zde i lehká jízda na kole, nebo protahování doma) snižuje opotřebení kloubů.

4) Plavání

Pokud trpíte artritidou, může být pro vás cvičení se zátěží bolestivé a nepříjemné.

Vaše klouby ale pro správné fungování v pohybu být musí.

Právě v těchto případech je plavání skvělá volba.

Voda nadnáší a podpírá vaše klouby, zbavuje je váhy a díky tomu je plavání výborný způsob jak udržovat klouby v pohybu, posilovat svaly a tím pomoci kloubům se zbavit napětí.

5) Správné držení těla

Nemusíte celé dny chodit jako podle pravítka, pokud ale chcete mít zdravé klouby, je správné držení těla důležité.

Pokud sedíte a chodíte rovně, chráníte tím klouby na vašem krku, zádech, bocích a kolenou.

Jakmile začnete stát a sedět rovně, vaše svaly se zbaví námahy a budou méně zatížené. Nebudou totiž muset udržovat a podporovat Vaše tělo z důvodu vychýlení mimo střed těla.

Jak nejjednodušeji získat správné držení těla?

Představte si, že máte na uprostřed temena hlavy přivázanou imaginární šňůrku (stejně jako loutka), která vás tahá směrem nahoru. Dalším tréninkem může být nošení knihy na temeni hlavy.

Další tipy pro správné držení těla si můžete přečíst zde.

6) Chilli

Chilli se často neuvádí jako vhodná látka pro boj s bolestmi kloubů, ale opak je pravdou.

Chilli obsahuje látku zvanou kapsaicin, která způsobuje jeho pálivou chuť.

A právě tato látka se používá v krémech a mastech proti bolestem kloubů. Kapsaicin krátkodobě ošálí receptory mozku zodpovědné za bolest a tím od bolesti uleví.

Kapsaicin totiž potlačuje tvorbu tzv. substance P, kterou nervy používají k přenosu signálu bolesti.

Tato studie zjistila, že 80 % lidí trpících osteoporózou nebo revmatoidní artritidou zaznamenalo snížení bolesti kloubů po aplikaci krému s kapsaicinem čtyřikrát denně po dobu 2 týdnů.

7) Přírodní doplňky stravy

Nejrychlejší řešení ze všech. Je nám ale jasné, co Vás napadlo jako první. "Opravdu dokáží doplňky stravy ulevit od bolesti kloubů a posloužit jako prevence proti jejich opotřebování a zranění?"

Ano dokáži, ale je důležité vybrat ty správné.

K tomu, aby byl přírodní doplněk stravy účinný a nejen placebo, musí obsahovat dostatek účinných látek ve správném množství.

A které jsou ty nejdůležitější?

Patří mez ně předvším tyto látky:

  • Chondroitin sulfát, tělu vlastní látka nejvíce zastoupená ve strukturách mezibuněčné hmoty chrupavky. Chondroitin snižuje opotřebení chrupavky a zvyšuje její pružnost.
  • Kolagen, nejlépe ve formě kolagenních peptidů (nejlépe vstřebatelná forma kolagenu) regenerujícího chrupavky kloubů a chránícího pohybový aparát.
  • MSM - celým názvem methylsulfonylmethan. Má silné protizánětlivé účinky a podporuje metabolismus a funkčnost kloubní chrupavky a je velmi vhodný při léčbě artrózy.

 

Zpět na BLOG
Mohlo by vás zajímat