Jak na ranní ztuhlost kloubů a zad? Příčiny a 9 tipů, jak se jí zbavit. | KLOUBUS - opravdu účinná kloubní výživa

Jak na ranní ztuhlost kloubů a zad? Příčiny a 9 tipů, jak se jí zbavit.

Jak na ranní ztuhlost kloubů a zad? Příčiny a 9 tipů, jak se jí zbavit.

Nikomu z nás se nechce ráno vstávat z vyhřátých peřin.

Každé ranní vstávání, ale bohužel nemusí být bez bolesti. Už se vám někdy stalo, že jste chtěli vstát z postele a začalo vás něco bolet?

Někdy se jedná o bolest svalů, jindy zase ztuhlost kloubů.

Příčiny těchto bolestí mohou být jednoduché. Příliš jste přetěžovali tělo vlivem velkého sportovního zatížení, případně namáhavou prací. Ale může to být příznak i něčeho jiného?

Ano, může.

Může to být příznak nemoci pohybového aparátu, která se vyskytuje v dnešní době poměrně často.

Bolest postihuje velké i menší klouby, někdy odezní rychle, jindy bolest cítíme i několik hodin po probuzení.

Proč vzniká ztuhlost kloubů?

S narůstajícím věkem se klouby opotřebovávají vlivem každodenní zátěže, která může být ze sportu, ale i z náročné fyzické práce.

Spousta lidí má ztuhlé klouby právě po probuzení. Čím je to ale způsobeno?

Odpověď je jednoduchá. Během spánku nedoplňujeme tekutiny a naše tělo se hýbe minimálně. To může způsobit ztuhlost právě po ránu.

Ne všechny příčiny bolesti kloubů jsou ale způsobeny věkem.

Existuje celá řada dalších faktorů jako je životní styl – naše strava a hmotnost může ovlivnit naši schopnost pohybu.

Podívejme se na 3 nejčastější nemoci, které mohou způsobit ranní ztuhlost kloubů

1. Artritida

Artritida je zánětlivé onemocnění kloubů, které může mít infekční a neinfekční formu.

Infekční forma je způsobena přímým působením virů na kloub nebo se infekce přenáší krví.

Kloub je začervenalý, oteklý, teplý a značně bolestivý. Zde je potřeba okamžité nastavení antibiotické terapie odborníkem.

Nejčastější artritida tohoto typu u nás - lymská borelióza.

Neinfekční forma se projevuje tím, že postihuje vždy levou i pravou končetinu – je symetrická. Mezi tuto formu patří revmatická artritida, známá jako revma.

I u tohoto typu je zapotřebí navštívit odborníka a zvolit vhodnou léčbu. Bývá nasazena rehabilitace, cvičit ale musíme zlehka. Klouby nesmíme příliš zatěžovat.

2. Osteoartróza

Další příčina ztuhlosti kloubů je osteoartróza. Jedná se o onemocnění, které je častou příčinou invalidity.

Výskyt této nemoci se zvyšuje s věkem. Je dokázáno, že ve věku nad 75 let trpí touto nemocí více než 90 % osob!

Existují dva hlavní příznaky. Prvním příznakem je bolest po naší neaktivitě. Jednoduše, pokud ležíme nebo sedíme delší dobu, začneme při následném pohybu cítit bolest.

Druhým příznakem je startovací bolest. Bolest je nejsilnější na začátku, když se rozejdeme, ale s ušlými metry se bolest ztrácí.

Jak onemocnění léčit?

Terapie se v tomto případě musí zvolit individuálně a záleží i na stádiu nemoci.

K léčbě se využívá rehabilitační cvičení nebo fyzikální léčba. Tento druh léčby zahrnuje aplikaci tepla, chladu, ultrazvuku nebo elektroléčby.

Některým pacientům pomáhá nošení ortopedických pomůcek. Onemocnění se ale může léčit i farmakologicky.

Využívají se léky na zmírnění bolesti a utišení zánětu.

Poslední variantou léčby je chirurgický zákrok nebo náhrada kloubu.

3. Bechtěrevova nemoc

Dalším méně známým a méně častým onemocněním je Bechtěrevova nemoc. Jedná se o chronické, revmatické, autoimunitní, zánětlivé onemocnění.

Nemoc se projevuje bolestí ve spodní části páteře. Zánět probíhá mnoho let a postupně vede až ke ztuhlosti kloubů.

Bolest v bederní oblasti se projevuje především ve druhé části noci a pacienty často probudí. Ranní ztuhlost probíhá několik hodin po probuzení, ale můžeme ji zlepšit dobrým rozcvičením.

Pohyblivost páteře se postupně značně omezí, až nakonec dojde i k invaliditě.

Typickým postojem člověka s touto nemocí je chůze v předklonu a s pokrčenými koleny.

Cílem léčby je co nejvíce zpomalit průběh onemocnění. Důležitou součástí léčby je rehabilitace. Prognóza této nemoci je dobrá a dá se velmi dobře touto rehabilitací zpomalit.

Jak už bylo zmíněno. Nemusí se vždy jednat o nemoc a ztuhlost kloubů může být způsobena z celé řady důvodů. Často to bývá způsobeno špatnou polohou při spánku.

Tipy pro snížení bolesti kloubů a zad po ránu

  • Ujistěte se, že máte dostatek hlubokého spánku. Lidské tělo potřebuje "dobít baterky", aby mohlo další den dobře fungovat. Zapomeňte na stres a úkoly, které vás čekají zítra. Zároveň se ujistěte, že spíte na boku nebo na zádech. Poloha na břichu není vůbec zdravá.

  • Důležitým tipem je zkontrolovat si teplotu v místnosti, kde spíte. V místnosti by nemělo být chladno a vlhko. I z tohoto důvodu mohou klouby ztuhnout.

  • Doporučujeme udělat si v posteli, před tím než vstanete, krátký strečink. Tímto rozcvičením se dostane do všech částí těla krev mnohem rychleji.

  • Dejte si horkou sprchu. Sprcha vyvolá pocení, podporuje krevní oběh a uvolňuje svalové křeče. Výhodou této možnosti je, že stačí pod horkou sprchou jen stát a relaxovat.

  • Pijte kvalitní vodu. Je potřeba dát si pozor na vodu z vodovodu. V některých městech nemusí být voda nejzdravější a může obsahovat stopy toxinů, které se v těle usazují a následně mohou vyvolat bolest. Doporučujeme pít vodu balenou nebo filtrovanou.

  • Konzumujte zdravé potraviny. Omezte jednoduché sacharidy a čtěte etikety. Je potřeba se vyvarovat dalším toxinům, které na vás mohou číhat. Je to jednoduché. Stačí odstranit potraviny s umělými barvivy, umělými sladidly (kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy, krystalická fruktóza a aspartam) nebo jídla obohacené bílou moukou.

  • Zjistěte si, jak nejlépe ovládat stres a osvojte si některé techniky. Důležité je, abyste se v noci uvolnili, nepřemýšleli nad prací nebo nad svými problémy. Omezíte tím možnost křečí právě ze stresu.

  • Pravidelně cvičte. Běžte ven a hýbejte se. Právě pohyb výrazně zlepší vaše zdraví. Stačí se věnovat jen chůzi. Dobrým pomocníkem je krokoměr.

  • Buďte jako módní policie. V chladných měsících je třeba se vhodně a teple oblékat. Důležité je být v teple i při spánku. Chlad totiž způsobuje ztuhnutí svalů a kloubů.

Závěr

Po těchto jednoduchých krocích se můžete cítit mnohem lépe.

Určitě pouvažujte nad změnou životního stylu a přidejte do svého života pohyb.

Zpět na BLOG