Jak správně jíst při revmatoidní artritidě?

Jak správně jíst při revmatoidní artritidě?

Nemůžete držet pletací jehlici nebo šroubovák?

Vzpomínáte na chvíli, kdy přijela vnoučata a vy jste lehce vyskočili z křesla? V současné chvíli při zvednutí jen zasténáte bolestí.

Problémy s pohybem způsobuje revmatoidní artritida.

Přemýšleli jste nad tím, co udělat pro zlepšení?

Přinášíme řešení.

Podstatná je změna jídelníčku. Tělo potřebuje zdravou výživu, aby udrželo určitou úroveň zdraví.

Existují potraviny pomáhající dobrému stavu kloubů. Na druhé straně jsou potraviny, které bychom měli z jídelníčku vyřadit.

Potraviny, kterých je dobré se vyvarovat

1. Smažené kuře

Smažené kuře je problémovým jídlem z několika důvodů.

Drůbeží kůže obsahuje vysoký obsah nasycených tuků. Kuře je navíc ponořeno do oleje.

Přepálené oleje a tuky jsou spojeny se srdečními onemocněními a přispívají k zánětům.

2. Mléko

Centrum Johna Hopkinse zabývající se artritidou uvedlo zajímavou studii.

Lidé s revmatoidní artritidou vynechali z jídelníčku mléko. Výsledkem byla úleva od bolestí otékaných a citlivých kloubů.

Po znovuzařazení mléka do jídelníčku se problémy zhoršily. Bude potřeba více studií, ale lidem odstranění mléka pomohlo. 

3. Bílý chléb

Rafinovaná bílá mouka používaná v bílém chlebu, odstranila nejzdravější části pšenice.

Pečení s bílou moukou (sušenky, dorty, krekry…) způsobuje v těle záněty.

4. Brambůrky

Bramborové lupínky obsahují vysokou hladinu tuku. V chipsech je i vysoký obsah sodíku.

Stejně jako chipsů se vyvarujte i slaným potravinám jako jsou instantní nudle a popcorn.

Záněty v těle vyvolává vysoký obsah soli!

5. Koblihy

Koblihy mají vysoký obsah tuku a obsahují bílou mouku. V koblihách je velké množství cukru!

Konzumace jídel s vysokým obsahem cukru způsobuje pokročilý glykační konečný produkt (AGE).

AGE ničí určité bílkoviny v těle, což vede ke zvýšení rizika zánětu.

Teď už víte, které potraviny z jídelníčku vynechat. V dalším seznamu se podíváme na jídla, které nesmí v jídelníčku chybět

1. Losos

Ryby obsahují vysokou hladinu omega-3 mastných kyselin snižujících záněty.

Výhodou je dobrá dostupnost lososa a snadná příprava. Lososa můžeme péct, smažit či grilovat.

2. Hnědá rýže

Při revmatoidní artritidě stoupá v těle hladina CRP (C reaktivní proteiny). Jezením hnědé rýže, quinoi nebo ječmenu snížíte hladinu CRP.

V obchodě najdete i celozrnné směsi. Hledejte je v uličce vedle rýže.

3. Olivový olej

Na lahodný salát použijte extra panenský olivový olej.

Olivový olej obsahuje přírodní chemikálie zastavující tvorbu chemický látek, a tudíž i zánětů.

4. Ochutnejte duhu

Nemáme na mysli ovocné bonbóny Skittles, ale ovoce a zeleninu.

Ovoce i zelenina je zbarvená do mnoha barev.

Každá barva znamená různou kombinaci antioxidantů. Je důležité jíst všechny druhy zeleniny a do jídelníčku zařadit i ovoce.

Tělo z nich získá potřebné antioxidanty.

5. Česnek

Česnek má protizánětlivé vlastnosti.

Doporučujeme přidat česnek k pečené zelenině nebo rybě.

Jídelníček je důležitou součástí pomoci při revmatoidní artritidě. Tělo potřebuje správné živiny k udržení zdraví.

Některé potraviny příznaky revmatoidní artritidy zhoršují, jiné pomáhají zmírnit bolest.

Rozhodnutí ohledně jídelníčku není jediný způsob, jak zmírnit průběh revmatoidní artritidy. Důležitý je zdravý pohyb a cvičení.

Závěr:

Přístup k revmatoidní artritidě je komplexní záležitost.

Správná volba cvičení a potravin je dlouhodobou záležitostí. Výhodou je, že s touto změnou můžete začít hned.

Přemýšleli jste, které potraviny vám v jídelníčku chybí? Doplňte je.

Zpět na BLOG
Mohlo by vás zajímat